Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu

Blue Mountains

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Eva

11 April 2010 | Australië, Sydney

Dag allemaal, laten we jullie weer eens een update geven van het leven in Sydney.

Vrijdag was het namelijk zover, we gingen voor de eerste keer met de auto kamperen, en wel naar de Blue Mountains. Eva moest ’s ochtends nog naar de uni om haar cellen in leven te houden, en dat gaf mij wat tijd om de auto vast in te pakken. Toen we hem net hadden gekocht, hebben we alles eruit gehaald om uit te zoeken en te kijken wat we nog nodig hadden. We hebben toen ook alles schoongemaakt, er zat superveel zand en stof tussen de spullen. Achteraf een zinloos werkje want na een weekendje Blue Mountains kunnen we weer opnieuw beginnen. Maar oke, het gaat om het idee toch.

Zwaar beladen vertrokken we richting Katoomba om daar een infohuisje te zoeken zodat we een kaart van de Blue Mountains konden kopen (een van de weinige dingen die niet op Google te vinden zijn). Onderweg kwamen we erachter dat we de bbq-grill niet hadden meegenomen dus die moesten we ook nog ergens kopen.

Toen we Katoomba weer uitreden was het vier uur ’s middags en leek het ons leuk nog een stukje door de bergen te gaan rijden, maar na een uurtje begon het ineens al donker te worden. We besloten een campsite op te zoeken, volgens de kaart was er een op ongeveer een half uur rijden (dit zijn dus gewoon plaatsen waar het is toegestaan te wildkamperen). Onderweg kwamen we al een andere kampeerplaats tegen maar omdat we de volgende dag niet zover wilden reizen besloten we die over te slaan. Na een half uurtje hadden we onze bestemming bereikt, tenminste volgens de navigatie (Eva), maar het enige wat we aantroffen was een leeg grasveld met wat afval. We hebben wel even getwijfeld, maar aangezien het pikdonker was en voor zover we konden zien niet bepaald geweldig (helemaal geen andere mensen & direct aan een drukke weg), besloten we terug rijden om op de vorige campsite te gaan staan. Hier was het echt heel mooi, middenin de natuur, naast een beekje, en vorige kampeerders hadden een paar kampvuurplekken gemaakt waar wij mooi gebuik van konden maken. Het hout was in eerste instantie een beetje vochtig maar met behulp van wat terpentine hadden we uiteindelijk best een mooi vuurtje om boven te bbqen. Daarna rond een uur of elf voor het eerst proberen te gaan slapen in de auto! Het matras lag verrassend lekker, maar we lagen wel zo ongeveer tegen het plafond aan en moeten duidelijk nog een paar keer oefenen om soepeltjes de auto in te klimmen.

Zaterdagochtend ontbeten met eitjes en brood, waarna we besloten richting het noorden te gaan. Newnes was onze volgende (en ook alweer onze laatste) bestemming. De route bestond uit 30 km normale weg, 10 km door de bergen en daarna 30 km 4WD. Echt supervet om gewoon keihard over onverharde weg te scheuren en een dikke stofwolk achter te laten. Na een paar uur kwamen we aan in Newnes, een dorp van drie huizen en een campingveld aan een riviertje, dat zichzelf vol trots omschrijft als een ‘real old mining town’. Toen we een stuk het bos inliepen troffen we inderdaad wat funderingen en ruïnes aan van de kolenmijn en olieraffinaderij die hier vroeger stonden (rond 1910, naar Australische begrippen ontzettend lang geleden).

We besloten vandaag iets meer op tijd te beginnen met het vinden van een plek om te overnachten.
Ondertussen waren we al zo zelfverzekerd in onze 4WD dat we natuurlijk niet zomaar saai bij de andere kampeerders op het veld wilden gaan staan. ;) Daarom hebben we het riviertje overgestoken om een eigen kampeerplek te zoeken (in dit deel van de Blue Mountains mag je overal kamperen, mits binnen 200m van een weg). Supermooie plek, wederom aan een riviertje, helemaal blij waren we. En ook helemaal alleen, met niemand om ons te redden, en dat hebben we geweten! Tegen de tijd dat we een mooi kampvuur hadden en een beetje aan het bbqen waren, was het alweer donker geworden. En je weet niet wat écht donker is tot je dit soort donker hebt gezien, waarbij buiten het kampvuur geen enkel licht is in de wijde omtrek, behalve dan de Melkweg die bij zulke duisternis heel goed zichtbaar is. Heel bijzonder.

Anyway, we hoorden steeds een beetje geschuifel en geritsel achter ons in het bos. Eerst dachten we aan een vogel, maar het kwam steeds dichterbij en klonk ook steeds harder. Onze zaklamp was niet goed genoeg om verder te kijken dan de dichtstbijzijnde bomen. Vol adrenaline, een stok in het vuur om een fakkel te maken, nog een keer kijken, niks te zien maar nog steeds geluiden.. Dan maar de auto in. Starten, lichten aan, omdraaien en tegen de berg op om misschien iets te zien.. En daar keken twee kangoeroes ons verschrikt aan. Zo vet! En heel erg eng natuurlijk, hahaha. We konden zelfs nog snel een foto maken voordat ze uiteindelijk wegsprongen. Tijdens de rest van de avond hebben we ons niks meer aangetrokken van het geritsel achter ons.

Rond tien uur uitgeput het bed weer ingeklommen (letterlijk) en heerlijk in slaap gevallen. Lijkt vroeg, maar als het vanaf zes uur al pikdonker is voelt het best snel al heel laat (daarnaast hadden we natuurlijk ook de spanning van de avond te verwerken). De volgende ochtend werden we wakker met een grote groep vogels naast onze auto, echt geweldig, zo wil ik elke dag wel wakker worden.

Na een heerlijk onbijt hebben we alles opgeruimd en zijn we dezelfde weg weer teruggereden, waarbij Eva natuurlijk ook nog even 4WD moest rijden. Na een ritje vol adrenaline (voor haar) nam ik het stukje bergen weer op me, en zijn we terug richting Katoomba gereden. Ook al wilden we het eerst principieel overslaan, we zijn uiteindelijk toch nog even langs de toeristische trekpleister van de Blue Mountains gereden: the Three Sisters. Wat een hel haha, zeker 200 man op één uitkijkpunt, kijkend naar dezelfde drie rotsen (50% fotograferende Chinezen, 24.5% dikke Amerikanen, 24.5% witte Engelsen en 1% leuke Nederlanders). Dat waren we de afgelopen dagen niet gewend. Snel een foto, en toen terug naar huis. Echt een heerlijk weekend, dit zouden we altijd wel willen! Maar oke, back to real life, morgen moet er natuurlijk weer gewoon gewerkt en cellen gekweekt worden.

• 11 April 2010 - 09:55

Frank:

Hoi Eva & Michiel,
    Mooi verhaal !
    Eindelijk hebben jullie nu 's wat van de "wildernis" kunnen zien! More to come!!
    Ik hoop dat jullie ons ook van de foto's mee kan laten genieten.
    In elk geval veel plezier.
    Papa

• 11 April 2010 - 10:05

Frank:

Hoi Eva & Michiel.
    Leuke foto's & die filmpje op you tube
    XXX
    Papa

(PS er staat een heel stuk tekst dubbel)

• 11 April 2010 - 10:34

Carly:

so jealous guys! looks like so much fun your making me homesick! love the fotos!!
    enjoy!
    xxxxxxxx

• 11 April 2010 - 11:08

Opa Jaap:

Lieve Eva & Michiel

Hier dan even een reactie
    van mij,ik begrijp dat het jullie bijzonder goed
    gaat,dat is fijn om te horen,en geniet er dan ook maar van,leuke foto`s
    en een mooie auto,veel
    liefs opa en oma.

• 11 April 2010 - 11:15

Peter:

Hoi Luitjes,
    Leuk verslag, en te gekke film en foto,s.
    Ook leuk van die kangaroo,s. Wist je trouwens dat dit heer vlees is giel.
    In nl vooral in classice restaurants als soep, vermeng met schildpad soep.Heet een lady curson.
    Fijn om te zien dat jullie er zo van genieten.En begrijp dus ook wel dat jullie schrijven dat je dit altijd wel zou willen.
    Zijn ook echt wel jalours. Ik zo erwel achteraan willen racen op me,n paard. kijken wie het snelst is.

Nog heel veel plezier.

XXXXXX Peter & Liliane.

• 11 April 2010 - 11:17

Cees:

lekkere pizza`s kun je bakken in die ovens daar. grt ons

• 11 April 2010 - 12:42

Justin:

Hee Eva en Michiel,
    Superleuk om over jullie te lezen! Heb even een inhaalslag gemaakt. Klinkt leuk, en ziet er echt fantastisch uit op alle foto's! Ben wel een beetje jaloers. Lijkt me ook leuk om een keertje met jullie te skypen!
    Ik wacht al op jullie volgende avontuur.
    X Justin

• 11 April 2010 - 16:49

Berend:

Hey, ziet er gezellig uit daar, word er jaloers van.
    (ps dat eva niet over dat riviertje durfde betekent niet dat michiel dat wel durft :P)

• 11 April 2010 - 21:24

Ageeth:

Liefe Eva en Michiel, wat een prachtig verhaal en wat een avontuur!! Geweldig om te lezen maar nog mooier om mee te maken denk ik... Passen jullie wel goed op???

Liefs Ageeth

• 12 April 2010 - 12:05

Roos Klaver:

Eva en Michiel =)
    Wow tof jongen! Kangaroes, die wil ik ook zien man, dat is grrrrrruwelijk! Jullie zitten in ieder geval dus wel echt in Australiaaaa.. Het is wel echt veel te mooi daar hoor.. Jullie zitten gewoon een beetje iedereen jaloers te maken.. Mooi is dat! Maar we moeten maar weer eens skypen deze week! Want ik mis jullie wel nog steeds.. Goed, doe geen al te rare dingen, maar ik wil volgende keer een koalabeertje op de foto en dan niet zo'n herkenbare, kan dat ook? Ik hoop het zeer! Nou, tot snel!
    Kusjes, liefs en aai over jullie bolletjes xxxxxx

• 12 April 2010 - 14:39

Marjolein:

Hoi michiel & eva,

Waaauuw wat superromantisch zeg! In een auto kamperen naast een riviertje met een kringeltje licht en de kangoeroe's en de sterren.. oke ik draaf door.

Superleuk verslag hier, ik hoop dat je voorlopig nog niet dood gaat (want iedereen gaat dood in australie, remember?) want dan kan ik nog heel veel verslagen lezen.

En bedankt! Het hele seizoen winnen we niet met 3-0, en dan zit ik ziek langs de kant van het veld en dan winnen ze met 3-0. Great.

Nou, ik zal de meiden die dit niet gelezen hebben feliciteren. Veel plezier!

x Marjolein.

• 12 April 2010 - 20:45

Judith:

Echt leuk om te lezen en te zien. Het roept ook weer herinneringen op aan toen ikzelf 21 was en in onze "camper" sliep.
    Net gebeld (skyp) met Eva Le in Spanje. Ze heeft het heel erg naar haar zin.
    Ook je loting voor de co-schappen op de post gedaan Eva, maar denk daar nog maar even niet aan. Veel kusjes
    mama

• 15 April 2010 - 17:57

Ijdo:

heey eva en michiel,
    awesome foto's zeker van die kangaroe zal wel cool zijn om in het echt te zien:). en het is niet zo slim om je slipper in een kampvuur te leggen
    -.- maar oke...
    hoop dat jullie het nog steeds leuk hebben en jullie krijgen de groetjes van mij en de rest van het gezin :P

• 16 April 2010 - 09:26

Peter/pa:

Hoi luitjes.

Zondag werd lil 40, en iedereen heeft genoten van foto,s en film.
    Echt super.
    Wisten jullie trouwens dat in nl ook kangaroo,s in het wild leven.
    In friesland is een albino kangaroo met jong gezien.Kunnen jullie altijd nog in nl op safarie gaan.

Groetjes en XXXXX Peter & Liliane