Daar zijn we weer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Eva

29 Maart 2010 | Australië, Sydney

Daar zijn we weer, vanuit het bewolkte maar toch nog warme Sydney!

De tijd gaat hier erg snel en er gebeurt ook veel. Vorige week zondag was de viering van St Patrick's Day. Toen we ’s middags in het centrum aankwamen hadden we de parade al gemist, maar er was wel nog een festival bezig in het park, een soort groene Koninginnedag met allemaal dronken Ieren (gesponsord door Kerry, het werk van Eva’s vader). We hebben wat te drinken en broodjes gehaald en zijn toen ergens in het park gaan picknicken. Blijkbaar zaten we op de ‘ik heb kinderen-plek’ want overal om ons heen zaten families met kleine kinderen.. Na niet al te lang hielden we het picknicken dus maar voor gezien, en zijn we naar de Royal Botanic Gardens gelopen. Echt heel mooi, maar het is ook de plek waar alle Australische killer bats (of eigenlijk de grey-headed flying foxes) overdag verzamelen. Er zaten er honderden en wat een herrie kunnen die maken, echt bizar! Maar oke, dat hebben we ook weer overleefd.. Daarna naar de haven gelopen om de bus terug naar huis te pakken om te gaan eten (voor de verandering: BBQ!).

Wat ik dacht dat nog een werkloos weekje ging worden, bleek op maandagochtend anders uit te pakken. Om half negen ging mijn telefoon, of ik direct naar het kantoor toe kon komen, want ze hadden een positie open en dat zou misschien wel iets voor mij zijn. Binnen een uur zaten we bij mr F. thuis (mag geen namen zeggen, maar hij heeft dezelfde naam als Eva’s vader ;)). Hij is in de 80, blind, met twee geamputeerde benen en suikerziekte, maar verder is hij heel gezond, zo zegt hij zelf. En hij heeft een huis, niet normaal! Zeven slaapkamers, vier badkamers, twee keukens en uitzicht op de Harbour Bridge. Onder zijn huis zit zijn groentewinkel, die nu wordt gerund door twee van zijn zonen (de hele dag vers fruit dus). De vraag was of ik daar per direct iedere dinsdag en woensdag 24 uurs-zorg kan geven (oftewel van dinsdag- tot donderdagochtend, 48 uur lang bij hem thuis). Na een dagje bij hem thuis te zijn geweest heb ik daar maar ja op gezegd.

Daarnaast werk ik voortaan op donderdag en vrijdag bij een meneer die jaren geleden rugbyde op nationaal niveau en daarbij zijn nek heeft gebroken. Beetje een aparte meneer, maar wel heel aardig. Ik werk daar twee keer per dag, van 11.30 tot 13.30 en van 19.00 tot 21.00. De zorg hier is best wel anders dan in Nederland. Patiënten krijgen een aantal uren per dag toegewezen en mogen dan zelf inhuren wie ze willen, soms gaat dat dan via een bureau (zo kom ik dus aan mijn werk). Buiten de tijd voor verzorging is er veel tijd om ook leuke dingen te doen, zoals een wandeling maken ofzo. Daar kan Nederland nog wat van leren.

Afgelopen weekend voor het eerst volleybalwedstrijden gehad, een toernooi op nationaal niveau in Wollongong. Best wel raar, de spelers kwamen echt uit heel het land om twee dagen te volleyballen. Zaterdag hebben we drie van de vier wedstrijden gewonnen. We gingen dus door naar de kwartfinales maar helaas kwamen we de tweede dag niet verder dan de vijfde plaats, opzich niet heel slecht maar er had meer in gezeten.

Zondagmiddag zijn we naar het zwembad gegaan in het Victoria park naast de uni, vlakbij ons huis. Beetje jammer dat op het moment dat we naar binnen liepen, de zon ons spontaan in de steek liet, en het best wel koud werd.. We hebben dus uiteindelijk niet eens gezwommen, maar goed, volgende keer beter. ’s Avonds zijn we naar de Italiaanse wijk Leichhardt gegaan waar we lekker pizza hebben gegeten.

Vandaag niet zoveel gedaan, behalve uitgeslapen en afscheid genomen van een van onze Italiaanse vrienden, die naar Byron Bay is gevlogen op zoek naar geluk (en werk, ik was niet de enige die moeite had met een baan vinden). Morgenochtend begint mijn eerste echte 48 uurs-dienst bij mr F., ben benieuwd. En Eva heeft morgenavond een blind date met Carly’s Aussie friend Louise.

PS1. Links rijden gaat me tot nu toe erg goed af, ben maar twee keer bijna de rechter baan opgereden, maar dat was op tijd te corrigeren. Verder heb ik de irritante ‘ruitenwisserstoornis’ ook onder controle. Eva heeft ondertussen ook voor de eerste keer gereden en heeft dat ook overleefd.
PS2. Aangezien jullie naar de zomertijd toe zijn en wij volgende week naar de wintertijd gaan, is het verschil dan nog maar 8 ipv 10 uur, wie weet dat we elkaar dan wat vaker spreken op MSN ofzo.

• 29 Maart 2010 - 09:12

Stefanie:

Heh? St. Paddy's dat niet op de 17e gevierd wordt? Die Aussies zijn maar raar! ;) Doe Louise de groeten van me (weet niet of ze nog weet wie ik ben, maar vond het logeren bij haar erg gezellig)... Have fun down under!

-xXx-

• 29 Maart 2010 - 15:51

Roos Klaver:

Bonjour brothah en sistah!
    Wat klinkt het toch allemaal weer perfect! Jeetje, vet tof man! Dat briefje ook.. Whaha.. Ohhh ik heb hier ook st paddy's day nog gevierd, was zo te horen hetzelfde idee, hebben we toch nog iets gemeen! Ik ga misschien nog maar eens extra mijn best doen om die vaders en moeders van ons ervan te overtuigen van een kleine vistite downunderrrrrr.. =)
    Kusjes en tot skype maar weer!
    X

• 29 Maart 2010 - 21:03

Judith:

Dag lieverds,

Altijd leuk om iets te lezen,te horen en te zien van jullie. Toch wel fijn zo'n diploma he Michiel? Kun je overal iets mee doen.Als je maar wel weer terug komt.Ben benieuwd wanneer jullie een nachtje in de auto gaan slapen, spannend. En een blind date van Eva, leuk .
    Gister heerlijk en gezellig gegeten bij Ellen en Robbert. Niet eens zoveel over jullie geroddeld, allemaal een beetje jaloers.
    Dikke zoenen, (schoon)mama

• 30 Maart 2010 - 17:34

Bo & Chris:

Dag lieverds!!!!wij zijn verschrikkelijk jaloers op jullie!!!!Alles is daar zo mooi!!!En jullie redden zich ook heel goed in die vreemde,verre Australie..Wat een prachtige foto's van jullie beiden!!!Groetjes van ons hier,we missen jullie wel en tot snel in Holland.Liefs en heel veel kusjes...P.S.dat links rijden daar,...brrr...!!!!

• 30 Maart 2010 - 20:40

Ellen:

Ik ben stevig onder de indruk van hoe snel jullie "alles" voor elkaar hebben!
    En wat moeten jullie een hoop nieuwe indrukken binnen krijgen,zeg!
    Heerlijk dat je nu aan het werk bent, hoop dat het bevalt, joh!
    Heb je nu zélf gebald of als coach? En "maar" 82 km uit de buurt, zag ik!
    Eva, hoe was je date?
    Btw, mocht je jullie bbq zat zijn;ik zag dat de papua's in Nieuw Guinea (niet zo heel ver bij jullie vandaan) de killer bats met huid en haar opeten..(voor sappige details; zie you tube)Misschien met een lekker recept van Robbert?
    Doen jullie nog wat spannends met pasen?
    XXX

• 03 April 2010 - 07:07

Cees:

hee, die pluizebolletjes zuigen al je bloed weg s'nachts hoor ook al zit er rum in je dieet coke. grt

• 06 April 2010 - 18:05

Peter/spam:

Hoi Luitjes.

Hoe staat het ermee in ausy.
    Al op safarie geweest?
    En met je werk michiel, en Eva Op de unie.

Ben benieuwd naar jullie volgend verslag.

XXXX Groetjes Peter & Liliane

• 08 April 2010 - 16:45

Tilly:

Langzaam aan komen jullie in je ritme lees ik... toch...en dat is eigenlijk heel raar doe je veel meer ..onderneem je veel meer en ga je veel vaker dingen zien. Raar dat je dat in Nederland dan niet doet..toch? Het fenomeen buitenland blijft bijzonder. Leuk dat je al aan het werk bent en dat je naast je werk nog leuke dingen kan doen. Werkt Eva gewoon de hele week elke dag? Want dan zijn jullie toch op het weekend aangewezen om leuke dingen te doen? En wat nou... als die meneer F je vraagt om de eerste jaren voor hem te blijven zorgen???
    In afwachting van het volgend verslag...
    Dikke kus..Tilly

• 08 April 2010 - 21:11

Mama:

Elke avond kijk ik weer even naar jullie site, lees opnieuw jullie verhaal, lees de reacties, bekijk de foto's en denk aan jullie. Dikke zoenen Judith