Moreton & Fraser - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu Moreton & Fraser - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu

Moreton & Fraser

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Eva

18 Juli 2010 | Australië, Sydney

Hallo allemaal!

Bijna twee weken later en 1200 km verder – tijd om jullie weer eens te updaten.

Ook al lijkt het ondertussen alweer lang geleden, laten we beginnen waar we vorige keer waren gebleven: in Byron Bay met het WK. De avond van de halve finale gingen we uit in onze oranje kleren, iets dat blijkbaar wel meer mensen hadden bedacht. Op die manier ontmoetten we dus al snel een heleboel Nederlanders, waarmee we uiteindelijk de wedstrijd hebben gekeken bij iemand in het hostel (+ een irritante Belg die Uruguay aanmoedigde en een stonede Aussie waarvan niemand wist wat hij er deed).

Donderdag zijn we van Byron doorgereden naar Brisbane, waar we de finale wilden zien op maandagochtend. We hadden alleen weinig zin om het hele weekend de George/Elizabeth street, botanical gardens en ‘oude’ gebouwen te gaan verkennen – het klonk voor ons wel erg Sydney-achtig allemaal. Gelukkig ligt er voor de kust Moreton Island, een eiland waar alleen 4WD’s op kunnen. Donderdagmiddag laat zijn we dus nog naar de haven gereden om te proberen de ferry te reserveren voor de volgende ochtend. Deze bleek helaas al helemaal volgeboekt.. Tot er ineens een annulering binnenkwam! Precies toen wij er waren, heb je dan geluk of niet? Dus, vrijdagochtend om half 8 moesten we klaarstaan in de haven.

Het eiland was zooo mooi! Er was geen enkele verharde weg, de boot meerde zelfs gewoon aan op het strand. Het was niet zo heel groot, we konden het in twee dagen op ons gemakje helemaal rondrijden. Echt geweldige stukken over het strand, en af en toe een bypass landinwaarts. Beetje jammer was het eind van de tweede dag, toen we vlak voor zonsondergang ontdekten dat het bed aan gort lag, net als een van de plastic kratten met kookspullen + eten, én een flesje bier waarvan de inhoud nu was verspreid over de handdoeken.. Wel een mooie gelegenheid voor Michiel om zijn kwaliteiten als timmerman te laten zien: door 20 cm van de poten af te zagen steunt het gewicht van het bed nu op de achterbank. Uiteindelijk is het dus weer helemaal goed gekomen, of eigenlijk zelfs beter dan het was (het leven is een stuk minder claustrofobisch met 20 cm meer ruimte boven ons). Die avond op het strand nog biertjes gedronken met drie vissende locals, die samen een bedrijfje hadden dat 4WD-tours organiseert op Moreton en Fraser Island.

De volgende dag hadden we nog even een spannend momentje, toen we met de auto door een beekje heen reden die in het midden wat dieper bleek te zijn dan we dachten. Ineens voelden we nattigheid bij onze voeten, en stond het water tot aan de voorruit! Gelukkig had Michiel de tegenwoordigheid van geest om keihard het gas in te trappen, zodat de auto meteen weer op het droge kwam.

Voor de finale zijn we ‘Brissie’ ingegaan met twee Nederlandse meiden die we in Byron hadden ontmoet, naar een bar die voor de gelegenheid een Oranjecafé was. Supergezellig, met heel veel Nederlanders, tompoezen, frikandellen en (vies & veel te duur) Bavariabier. Het einde was natuurlijk wel jammerlijk.. We voelden ons best sneu toen we om 7u ’s ochtends tussen de zakenmensen door de stad liepen, in onze oranje kleding en met uitgelopen vlaggetjes op onze wangen.

Omdat we hierna weinig zin hadden om nog langer in Brisbane te blijven, zijn we ’s ochtends direct doorgereden naar Noosa, waar we een camping aan het strand vonden en gewoon lekker een dagje hebben gerelaxed. Daarna verder naar het Great Sandy National Park, wat bestaat uit Cooloola op het vasteland en het welbekende Fraser Island. Weer lekker een heel stuk over het strand gereden, en daarna in de duinen gebarbecued en gekampeerd. Eerst waren we van plan het bij Cooloola te laten, omdat de Aussies op Moreton hadden verteld dat Fraser daar erg op lijkt, maar dan veel drukker en toeristischer. Daartegenover stond wel dat Fraser een stukje regenwoud heeft, en dingo’s.. We waren dus nog in dubio toen we aankwamen in Rainbow Beach, waar de ferry naar Fraser maar $90 bleek te zijn (in plaats van $200 zoals in Hervey Bay). Toen was de keuze natuurlijk snel gemaakt.

We zijn drie dagen op Fraser geweest, en het was zo super! Het leek inderdaad veel op Moreton, en het was ook duidelijk drukker, maar alsnog redelijk rustig – gewoon prima. De natuur was minstens zo mooi, met geweldige stranden, duinen, heldere creeks en meren, regenwoud..

Verder hebben we op Fraser ook onze eerste relatietest overleefd. ;) De tweede dag zat het ons niet bepaald mee. Hier in Queensland werkt het zo, dat je bij de Queensland Parks & Wildlife Service een camping permit moet aanvragen voor iedere nacht dat je in een national park wil kamperen. Aangezien onze telefoon en internet op Moreton overal bereik hadden, dachten we dat dat op Fraser ook wel goed zou komen.. Verkeerd gedacht dus! Helemaal NERGENS hadden we bereik. Voor de eerste avond hadden we op het vasteland al gereserveerd, en voor de tweede avond hadden we heel slim een camping uitgezocht met een telefooncel volgens de kaart. Na eerst kilometers te zijn omgereden vonden we eindelijk de camping, waar inderdaad een telefooncel stond.. Zonder telefoon. Balen dus, helemaal omdat de zon al behoorlijk aan het ondergaan was. Dus maar verder gereden naar de volgende telefooncel op de kaart, die we in vergelijkbare staat aantroffen. Te frustrerend!

Dan maar weer terug via het strand, waar we toevallig een man zagen die stond te bellen. We mochten heel aardig zijn telefoon lenen, en even waren we zo naief om te denken dat het nu wel goed kwam.. Natuurlijk niet! Precies op het cruciale moment begaf de telefoon het, waardoor onze reservering net niet voltooid was. Aangezien die meneer nu al een kwartier op zijn telefoon stond te wachten, hebben we hem toen maar teruggegeven. We besloten 30 km terug te rijden, naar een andere camping met (volgens de kaart) een telefooncel. En het is ongelooflijk maar waar, hier hing er ook echt een telefoon. Vervolgens wel nog 10 dollar verspild doordat hij steeds uitviel, maar het is uiteindelijk gelukt! Precies toen het donker werd stonden we onze spullen uit te pakken. Als extra verrassing kwamen we er nog achter dat er een blik cacaopoeder was ontploft in een krat, en een blikje bier in de koelbox. Oja, en Michiel heeft een dollar betaald voor een douche die ermee kapte toen hij net zijn haar had ingezeept (haha).

Anyway, ook al waren we allebei maximaal chagrijnig, we hebben elkaar niet de hersens ingeslagen.. Als dat geen echte liefde is. En ook al lijkt het nu misschien niet zo, Fraser was echt echt echt geweldig! Maar dat moeten jullie maar van de foto’s aflezen, anders wordt het verhaal nog veel langer.

Na Fraser zijn we een nachtje gestopt in Rockhampton, de zelfverklaarde ‘beef capital’ van Australië. Daar kon Michiel natuurlijk niet zomaar langsrijden zonder een steak te gaan eten. Nu zijn we op weg naar Mackay, maar we hebben nog niet echt concrete plannen voor de komende dagen.. Jullie horen het vast wel weer.

Fijne vakantie iedereen!

PS. Wildlife count so far: kangoeroes, bultrugwalvissen, dolfijnen, zeesterren, pelikanen, vossen, dingo’s, kaketoes, schildpadden, adelaars.. En verder slangen, ratten, reusachtige spinnen, en als klap op de vuurpijl de aangespoelde dode reuzeschildpadden op Moreton. :| Nog geen koala’s en vogelbekdieren (helaas!), ook geen krokodillen (yay!).

• 18 Juli 2010 - 08:24

Carly:

A dingo stole my baby!!
    hehehe looks fab guys! so jealous!

• 18 Juli 2010 - 10:34

Frank:

Het grote avontuur is duidelijk begonnen.
    Jammer van die ellende bij Fraser, maar ja - shit happens. En alles weer goed gekomen. Mooie foto's trouwens..ik wordt nu echt jaloers. XXX Papa

• 18 Juli 2010 - 11:48

Mirjam:

Yo avonturiers, wat een super reis maken jullie, met alles erop en eraan!
    wij genieten van jullie verhalen, foto's' film en reizen zo voor ons gevoel ook een beetje mee. Wat een ervaring! Plezier!

• 18 Juli 2010 - 13:25

Stefan:

Wat gaaf, kamperen op het strand..
    Wanneer komen jullie precies terug? Have fun

• 18 Juli 2010 - 15:37

Ellen:

Wat een práchtig verhaal weer Eva! En Michiel natuurlijk want je maakt het wèl effe samen mee allemaal!
    Heerlijk dat het wel achteraf lezen is want als ik het van te voren had geweten, zat ik niet zo rustig hier, hoor!
    Ga zo door! (Iets minder heftig mag ook wel hoor)
    Have fun!
    XXX

• 18 Juli 2010 - 17:49

Thea:

Zo echt leuk (behalve het bed en geen bereik dan)maar verder avondtuurlijk hoor.Dennis gaat naar de vu in amsterdam en daar gaat hij de studie I.B.A volgen.verder hier lekker vakantie, we gaan niet weg maar het is gewoon lekker gr

• 18 Juli 2010 - 21:06

Judith:

Dag wereldreizigers,
    dat klinkt super allemaal en gelukkig ook weer hele mooie foto's.
    De eerste relatietest zonder kleerscheuren doorgekomen, heel goed. Later zijn het leuke verhalen, maar als echt zoveel tegen zit is het natuurlijk even helemaal niet leuk meer.
    Morgen gaan wij richting Tsjechië. Hoop dat het lukt om nog contact te krijgen.
    Veel liefs en dikke zoenen,

• 18 Juli 2010 - 22:41

Ageeth:

Lieve Eva en Michiel,

Wat een fantastische verhalen!!Voor mij bijna onwerkelijk maar voor jullie keiharde werkelijkheid. Doe maar voorzichtig en geniet van deze zeer bijzondere reis!! Liefs Ageeth

• 19 Juli 2010 - 08:58

Peter/spam:

Hoi, Wat een super verhaal. Dit is wel een mega levens ervaring voor jullie.
    En natuurlijk voor ons, meegenietend ook.
    Kunnen jullie voor mij niet zo,n dingo meenemen.
    Geweldg om te kruisen met een duitse herder.
    Lees wel in jullie verslag van de halve finale, maar niets over de meesterlijke finale, gemist????.

Gisteren is marcel naar bonaire vertrokken, en wij gaan overmorgen ook einedelijk naar het land van de wereld kampioenen.

Heel veel plezier. en geniet van elke seconde

XXXXXXX Peter & Liliane

• 19 Juli 2010 - 15:00

Leonie:

Hadden jullie last van een irritante Belg, zaten wij in een café bomvol testosteron-geladen Spanje supporters en meisjes die elke keer "In your face" riepen als wij een gele kaart kregen... tsssk.. ;)
    Mooie foto's en een leuk verhaal weer! +1 voor de koelbloedigheid in frustrerende situaties :D (-1 voor de grote spinnen jugh...).
    Veel plezier met verder crossen!

Liefs!

• 19 Juli 2010 - 19:51

Opa Jaap Oma Ina:

Lieve Eva & Michiel,wat een ervaringen doen jullie op zeg.wij vinden het knap hoor,maar wees a.u.b.toch een beetje voorzichtig,want volgens ons, kan het niet te gek,we houden de mails nauwlettend in de gaten, nu avonturiers de hartelijke groeten en geniet er nog maar lekker van. opa & oma

• 21 Juli 2010 - 16:58

Chris:

He Michiel en Eva,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Erg gaaf allemaal. Ik speel volgend jaar niet meer bij huizen.. Ga naar Protos heren1 (1ste divisie;))

• 22 Juli 2010 - 04:49

Marlies:

Hier in Canada zaten we ook te juichen voor Nederland, maar het heeft helaas niet mogen helpen...

Mooie foto's! Australie lijkt me echt super mooi. Veel plezier verder!!!

• 25 Juli 2010 - 15:38

Roos:

Kinders!
    Tof weer!! Maar ik wil toch echt wel die koala voor jullie terug zijn.. Hier is alles nog hetzelfde, behalve dat ik nu helemaal only-the-lonely ben, met papaa, mama, Ster en Beer op vakantie.. Maarja er zijn ergere dingen.. Goed, ik mis jullie! En ik ben blij dat jullie huwelijk stand blijft houden =)
    Kusjes xxxxxxxxx