Een lesje Australische cultuur - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu Een lesje Australische cultuur - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel en Eva - WaarBenJij.nu

Een lesje Australische cultuur

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Eva

26 Mei 2010 | Australië, Sydney

Het is alweer weken geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Schandalig he, onze excuses hiervoor. Het leven gaat hier eigenlijk gewoon zijn gangetje, we zijn al helemaal ingeburgerd, haha. In de supermarkt vragen we de cassière hoe het gaat, en iedere avond doen we uiteraard een Tim Tam slam. De herfst is ondertussen toch echt wel begonnen. Overdag is het nog steeds redelijk warm, maar ’s nachts dalen de temperaturen behoorlijk, vooral tijdens onze laatste 4WD-trip in de bergen hadden we het KOUD!

Maar goed, over tot de orde van de dag, het is hier natuurlijk nog steeds super awesome. Om te beginnen bij het begin, drie weken geleden zijn we voor de laatste keer de Blue Mountains ingegaan. We zouden eigenlijk samen met Simone en Francesco gaan, maar die lieten het op het laatste moment afweten. Wel jammer, maar oke. Dit keer gingen we naar het noordoosten van de bergen. Zaterdag wederom een mooi plekje gevonden in het bos, waar we wederom een mooi vuurtje hebben gemaakt, en wederom heerlijk hebben gebarbecued.. Het zou haast saai worden, ware het niet dat het gewoon supertof is. Zondag zijn we richting het oosten gereden, naar Frazer Beach (niet te verwarren met Fraser Island, dat volgt hopelijk nog). Hier wilden we in eerste instantie blijven slapen, maar het was helaas een private beach en nogal duur.. Dus besloten we, als echte Nederlanders, alleen een duik in de zee te nemen en daarna terug te gaan naar ons huisje. De rest van de week moest er natuurlijk gewoon gewerkt worden.

Twee weken geleden besloten we maar weer eens een weekend thuis te blijven. Eva voelde zich de hele week al niet zo lekker, en ik werk doordeweeks zoveel dat ik in het weekend het liefst in bed blijf liggen. ;) Maar we hebben natuurlijk nog wel wat leuke dingen gedaan. Zaterdag zijn we naar Sydney Aquarium & Wildlife World geweest, en hebben we onze eerste koala’s gezien! Helaas niet in het wild, maar oke. Altijd nog beter dan een hangende aap die een koala nadoet toch? Zondag nog even wezen winkelen in Broadway en naar de bioscoop geweest, Kick-Ass, wat een VERSCHRIKKELIJKE film! We hebben veel dingen meegemaakt, maar dit was toch wel een van onze dieptepunten in Australië, hahaha.

Afgelopen weekend weer in Sydney gebleven, Eva moest zaterdag en zondag terug naar de uni voor experimenten. Ik ben zaterdag meegegaan om het eens te zien daar, en zondag naar een volleybalwedstrijd geweest. Dat viel een beetje tegen, het was op zich wel gezellig, maar het niveau was echt verdrietig laag. Het team waar ik meetrainde speelt nationaal, eerste divisie. Maar de opstellings-, voet- en servicefouten werden aan de lopende band geproduceerd, waardoor het spel niet echt leuk was om naar te kijken.

En dan zijn we eigenlijk alweer bij woensdag 26 mei aangekomen. Twaalf weken nadat we zijn vertrokken, tijd voor een evaluatie: wat weten we nou eigenlijk van de Australiër? Het eerste wat opvalt als je de weg opgaat (behalve het links rijden natuurlijk): they just love traffic lights! Voor iedere richting hebben ze hier ipv 2 wel 4 (of zelfs 6) stoplichten, waardoor er minimaal 16 stoplichten op een kruispunt staan. Ook staat er overal op straat ‘Look left’ of ‘Look right’, vermoedelijk om ongelukken met overstekende Europeanen/Aziaten te voorkomen. Verder kan je nergens even snel iets vragen, eerst moet het standaard riedeltje worden afgewerkt: ‘How are you going, mate?’, ‘Good, thanks, how are you?’, blabla. Als je pech hebt vragen ze ook nog waar je vandaan komt (‘Are you guys German?’ ..eh, NEE), met als standaard antwoord wanneer we zeggen Nederlands te zijn: ‘Amsterdam, AWESOME!’. Ten slotte nog een fascinerend Australisch verschijnsel: er zit hier op elk stopcontact een aan/uitknopje.. Oja, en we hebben nog nergens Fosters gezien: Tooheys of VB it is.

Dus, wat zijn de plannen van nu tot september.. Eva’s stage duurt nog tot 2 juli, dus nog vijf weken en dan begint de grote reis. Tot die tijd zijn we niet meer van plan om nog weekenden weg te gaan. Saaaaai natuurlijk, maar hierdoor kan ik extra werken, en sparen we wat geld op voor de reis. Oorspronkelijk was het idee om langs de oostkust naar het noorden te gaan tot Cairns. Maar aangezien Eva op tijd klaar is, hebben we misschien wel genoeg tijd om ook naar de westkust te gaan. Het is natuurlijk afwachten hoe de hele reis verloopt maar de plannen zijn er dus.

That’s it for now. Tot snel!!!

  • 26 Mei 2010 - 06:25

    Ellen:

    Staat je goed Eva!

  • 26 Mei 2010 - 06:51

    Judith:

    Dag lieverds,

    De tijd gaat snel, straks lekker op reis. Ben benieuwd wat het gaat worden. Mis jullie wel een beetje hoor! Maar ook hier genoeg te doen . Leuk om weer een nieuw verhaal te lezen.

    dikke zoenen,
    mama

  • 26 Mei 2010 - 07:31

    Arthur:

    Wombats zijn awesome!

  • 26 Mei 2010 - 12:55

    Saranne:

    geweldige lab foto.

  • 26 Mei 2010 - 16:16

    Stefan:

    Je hebt wel dezelfde neus als die koala.. Hij hangt alleen niet zo cool. Groetjes

  • 26 Mei 2010 - 17:36

    Erica:

    Hey michiel en eva, leuk om weer van jullie te'horen'.
    Jullie hebben al heerlijk kunnen genieten en nu na 2 juli zal het helemaal leuk worden denk ik zo.
    Leuke foto's hoor, ben benieuwd naar jullie verdere avontuur. Wij gaan op voor het onze (nog 5 dagen en dan vertrekken wij).
    Nog even flink onderzoeken, werken en geld sparen zodat jullie nog een poosje vooruit kunnen.
    Veel groetjes Erica(en Rob)

  • 26 Mei 2010 - 19:27

    Frank:

    Leuk weer 's wat te lezen en te zien!
    Waarom doen jullie trouwens niet allebei - bijv. auto naar Cairns en vliegen naar westkust, ?
    Ciao
    Papa

  • 26 Mei 2010 - 20:51

    Cees:

    lulhannes, je bent de verjaardag van je moeder vergeten:( grtjes uit baarn

  • 27 Mei 2010 - 01:34

    Premier:

    Hi guys,
    zo te zien, vermaak jullie best daar. wat een leuke verhaaljes zeg. hier afgelopen dagen hebben wij ook redelijk weer, gelukkig! dus je hoeft geen zon naar hier te sturen hahahaha. leuk weer van jullie te horen.
    groetjes,
    Premier Saddam of The Great Black Ninja

  • 27 Mei 2010 - 08:43

    Sterre:

    Gaaf man, dat jullie bijna aan de reis gaan beginnen! dat is iig een stuk spannender dan hier doordeweeks ;)
    ×× Sterre
    ps. Kickass was een facking gave film:P ik vond hem echt lachen

  • 28 Mei 2010 - 15:08

    Berend:

    Die wombat is cool 0.0
    Neem er een voor me mee :D

  • 30 Mei 2010 - 14:05

    Roos Klaver:

    Als jullie een wombat voor Berend meenemen, wil ik wel een koala he! Ik ga jullie even skypen deze week, ik zal voor jullie eens voor 12en mijn bed uit komen.. =) Goed verhaal hoor! Kunnen jullie anders ook een Australier voor me meenemen? Lijkt me ook wel lachen.. Nou kusjes en knuffels enzo maar weer! Tot snel!
    xxxxxxxxx

  • 06 Juni 2010 - 09:44

    Peter/pa:


    Hoi kanjers.

    Goed om te horen hoe het gaat.
    Bij jullie de zomer ten einde, en hier begint hij eindelijk
    Zijn jullie nog naar het honden concert geweest? bij jullie, was op het nieuws/tv bij ons.
    Midden in de stad, duizende honden aan het blaffen/zingen.
    Hoop dat alles verder goed blijft gaan, en veel succes met de laatste maand op de uni Eva.

    XXXXXX Peter & Liliane


  • 08 Juni 2010 - 07:56

    Leonie:

    Pff..jullie website heeft iets tegen mij :P Ik heb al tig keer mijn email-adres op de mailinglist gezet, maar ik krijg nog steeds geen bericht als jullie iets geplaatst hebben. Dus sorry voor de weinige reacties. Ik heb ze wel allemaal gelezen hoor! :)
    Hmm... eerst maar even lezen wat iedereen geschreven heeft, voor ik met onoriginele dingen aan kom zetten ;).
    Die foto van Frazer beach is echt mooi! Wow, ik geloof dat ik Australië toch ook maar op mijn lijstje ga zetten :). Ik dacht er laatst nog aan dat jullie al weer 3 maanden daar zitten. Dat gaat echt zo snel! Geen goed teken voor mij aangezien ik maar 3 maanden weg ga :P.
    Oh Eva, wat relaxed dat je je eerste keuze hebt gekregen! Wel lekker die weken vrij tussendoor! Volgens mij is dat echt gewoon vrij hoor. Ik heb tenminste geen tentamens na coschappen.. je krijgt gewoon een eindbeoordeling.
    Ik ben nog druk bezig met mijn tentamen Vrouw en Verloskunde.. hopelijk ga ik m halen, want 50% schijnt ervoor te zakken :S Naja.. we zien wel.. Ik geloof dat ik de rest nog maar even mail, anders wordt dit zo'n hele roman hier :D
    Ik ben ook benieuwd naar wat jullie allemaal gaan zien tijdens jullie reis, spannend hoor! Als we allemaal weer terug zijn moeten we maar een foto-reunie doen ofzo :)
    xxx

  • 16 Juni 2010 - 09:36

    Evelien:

    Ha die Michiel (en Eva)!

    Ik kreeg van je moeder het adres van je weblog, wat geweldig leuk om jullie verhalen te lezen. Heb al een aantal malen krom gelegen van het lachen, vooral vanwege de herkenbaarheid. Na al die jaren dat ik je niet heb gesproken ben je toch nog steeds die oude Michiel met zijn 'ongelukjes' (slippers laten smelten bij het vuur, met het raam open slapen in de regen, schoensmeer op je laptop spuiten...)

    Jullie hebben zo te zien en super mooie tijd daar, geniet er van zo lang het duurt!

    Heb je misschien Facebook? Lijkt me leuk om contact te houden.

    Groetjes van Evelien (je weet wel, uit je verre verleden... buurmeisje van de Merino)

  • 16 Juni 2010 - 20:14

    Tilly:

    He,he... Het heeft even geduurd. Ik dacht dat jullie in de Blue Mountains verdwaald waren. Er kwam maar geen nieuw verhaal... Maar pffff gelukkig jullie zijn er weer. Ik hoop dat jullie ons wat meer op de hoogte weten te houden als je onderweg bent. dmv internetcafe's en zo... want ik was al aardig gewent aan de verslagen en keek elke week uit naar een nieuw verslag. Niet dat ik iets te vertellen heb hoor... maar goed ik maak dan ook geen reis naar de andere kant van de wereld. Nou ik blijf jullie volgen en wacht met spanning op het vervolg... en idd wat Evelien ook zegt... juist die onhandigheden van Michiel maken het elke keer weer een lust om te lezen...Echt dat idee ... wat zal er deze keer weer gebeurd zijn...hahahaha
    Hou vol en blijf lekker doen wat je leuk vindt.
    Groetjes,
    Tilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Michiel en Eva

Where will we go?

Actief sinds 28 Jan. 2010
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 57280

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 07 Mei 2014

Azie

02 Oktober 2012 - 24 December 2012

Zuid Afrika

03 Maart 2010 - 18 September 2010

Australie

Landen bezocht: